LNG

معرفی LNG (Liquefied Natural Gas)

گاز طبیعی مایع یک سوخت فسیلی است که معمولاً از یک مخزن زیرزمینی متشکل از مخلوطی از هیدروکربن‌ها استخراج می‌شود که 90 تا 95 درصد آن متان است.  علاوه بر اجزای دیگر مانند اتان، پروپان، بوتان‌ها، پنتان‌ها، آب، هیدروژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و سایر گازها است. گاز طبیعی مایع، گاز طبیعی است که تا دمای کمتر از نقطه جوش (یعنی 163- درجه سانتیگراد) خنک شده است. پس از سرد شدن، گاز طبیعی به حجمی 600 برابر کوچکتر از حجم آن در حالت گازی کاهش می یابد. گاز طبیعی ماده ای غیر سمی، بی رنگ و بی بو است. غلظت این ترکیبات بسته به مخزن متفاوت است. سپس طی چندین مرحله فرآوری برای تولید محصولی که حاوی بیش از 90 درصد گاز متان است، تصفیه می شود.وجود قیمت های رقابتی ال ان جی می تواند منجر به ایجاد انگیزه در استراتژی های سرمایه گذاری سوخت جایگزین تعیین شده توسط شرکت  ها شود.

ال ان جی که به نظر می رسد یک تکنولوژی کارآمد باشد، یک وسیله موثر برای حمل و نقل گاز برای مسافت های طولانی در خارج از کشور از بیش از 3000 مایل است که 25% از حرکت گاز جهان را تشکیل می دهد.

فرآیند تولید گاز طبیعی مایع LNG

پس از استخراج گاز طبيعي از چاه،ابتدا ميعانات گازي آن کاندنسیت  را در جداکننده و تثبیت کننده جدا و گاز خشك به واحدهاي توليد گاز طبيعي مايع منتقل مي شود.واحد توليد گاز طبيعي مايع شامل سه بخش شيرين سازي وحذف هیدروکربن های سنگین و مايع سازي به شرح زير است:   

بخش 1: شيرين سازی

براي توليد گاز طبيعي مايع لازم است ناخالصي هاي گاز طبيعي در بخش شيرين سازي حذف شود.حذف ناخالصي ها براي جلوگيري از خوردگي دستگاه ها،يخ زدگي و رعايت استانداردها در مورد ميزان گوگرد و غيره ضرورت دارد.

در بخش شيرين سازي،ابتدا گازهاي دي اكسيد كربن و سولفيد هيدروژن در واحد جداسازي گازهاي اسيدي وسپس آب و مرکاپتان آن جدا میشوند به طوري كه ميزان اين ناخالصي ها تا حد بخش در ميليون تقليل پيدا مي كند.جداسازي گازهاي اسيدي بخش مهمي از فرايند شيرين سازي را تشكيل مي دهد كه به وسيله ي حلال هايي مانند:دی متیل آمین یا آمین های دیگر انجام مي شود.جداسازي آب و مركپتان به وسيله ي غربال مولكولي يا فرايندهاي مراكس انجام مي پذيرد. هيدروژن سولفيد و مركپتان هاي جدا شده در واحد بازيابي گوگرد به گوگرد تبديل مي شوند.

واحدهای این بخش شامل:

  • اندازه‌گیری گاز ورودی به کارخانه
  • شیرین­‌سازی گاز طبیعی
  • نم‌زدایی و حذف مرکاپتانها
  • حذف جیوه
  • شیرین‌سازیLPG
  • بازیافت گوگرد

بخش 2: حذف هیدروکربن های سنگین

اخرین مرحله از پیش تصفیه حذف هیدروکربن های سنگین مانند پنتان و بنزن از خوراک است.مقدار مجاز این مواد برای جلوگیری از یخ زدگی خوراک در واحد پایین دستی کمتر از 1 پی پی م است.

بخش 3: مايع سازي

مهم ترين قسمت واحدهاي توليد گاز طبيعي مايع، بخش مايع سازي است. اين بخش از قسمت هاي تبريد، مايع سازي،تفكيك و جداسازي نيتروژن تشكيل شده است. در بخش مايع سازي،چرخه هاي تبريد وجود دارند كه بسته به نوع فرايند از دو يا سه چرخه تشكيل شده است.در چرخه ي توليد در اثر فرايند ژول  تامپسون با كاهش ناگهاني فشار،مايع سرد مي شود.اين سرما در مبدل هاي مخصوص به گاز طبيعي منتقل و در چرخه هاي بعدي،اين گاز به مايع تبديل مي شود.در چرخه ي تبريد،ماده ي تبريد مجدداً به وسيله ي كمپرسورهاي بسيار قوي متراكم و دماي آن به وسيله ي آب يا هوا تقليل مي يابد و مجدداً فرايند ژول  تامپسون انجام مي شود.همچنین در این مرحله ال ان جی تولید و جداسازی پروپان و بوتان و میعانات گازی از گاز طبیعی صورت می­‌گیرد..

  • واحد های این بخش شامل:
  • مایع‌سازی
  • تبرید
  • کمپرسورها تبرید با موتورهای الکتریکی
  • تفکیک گازی
  • حذف نیتروژن

مزایای LNG 

  1. امنیت انرژی: یک منبع قابل اعتماد از انرژی را فراهم می کند، زیرا می توان آن را برای تولید برق، خانه های گرم و صنایع برق استفاده کرد.
  2. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: پاک تر از سایر سوخت های فسیلی می سوزد و دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد کمتری تولید می کند.
  3. افزایش استقلال انرژی: می تواند به صورت محلی تولید و مصرف شود و وابستگی به سوخت های وارداتی را کاهش دهد.
  4. مقرون به صرفه: اغلب ارزان تر از سایر اشکال انرژی است و آن را به گزینه ای جذاب برای تولید برق و استفاده صنعتی تبدیل می کند.
  5. دانسیته انرژی بالاتری نسبت به سوختهای گازی دارد، زیرا به شکل مایع ذخیره می شود. مسافت پیمایش بیشتر و وزن کمتر مخازن ذخیره، استفاده از آن را در خودروهای کوچکترامکان پذیر می سازد.

انواع LNG

SNG گاز طبیعی مصنوعی: تولید شده از زغال سنگ یا زیست توده

RNG گاز طبیعی تجدید پذیر: تولید شده از زیست توده یا مواد زائد

LNG Refined: برای حذف ناخالصی ها و بهبود کیفیت آن تصفیه شده است.

پیمایش به بالا